AH-VH

Weekend Durbuy 2017

Het weekend startte voor ons vanuit Brussel, van daaruit hebben we met z’n allen de reis met de auto verder gezet richting Durbuy.
Het is telkens weer leuk om de bekende gezichten terug te zien, sommige ken ik al bijna 10 jaar en heb ik geregeld contact mee. Ook nemen er vaak nieuwe gezichten deel aan deze activiteit, met z’n alle, vormen we een hechte groep. De autorit duurde nog 1,5 uur, maar dit was geen probleem want we hadden elkaar nog veel te vertellen en het was dan ook een gezellig ritje dat voorbijvloog. Eenmaal aangekomen in Durbuy werd al snel duidelijk dat in een jaar veel veranderd is. Maar zeker in de goede zin, wederom was alles netjes geregeld. Na ons avondeten smakelijk te hebben gegeten zijn we richting onze glamping tent gereden.

2017Durbuy 02Na een beetje zoeken hadden we het vrij snel gevonden. Toen iedereen zijn plekje in één van de stapelbedden had gevonden hebben we nog gezellig een spelletje gespeeld en verder bijgepraat. Daarna zijn we gaan slapen want de volgende dag stond volgepland met verschillende activiteiten die toch wel enige energie vereisten. Na het goed verzorgde ontbijt genuttigd te hebben, zijn we met z’n allen gaan beslissen welke activiteit we als eerste gingen doen. We kozen om te starten met het hoogteparcours in de bomen, na de nodige instructies gekregen te hebben gingen we op zoek naar het parcours waar we mee wilden beginnen. Hier hebben we weer veel plezier beleefd en vooral veel gelachen.

De volgende activiteit op het programma was speleo, dit zorgde voor verkoeling omdat het ondergronds was. Maar het zorgde zeker voor veel lastige situaties zoals langs krappe ruimtes manoeuvreren.  Ondanks het soms onmogelijk leek hebben we toch met z’n allen heel het traject afgelegd en zagen we de bovenwereld terug. Dit was een bijzondere ervaring die ik nog nooit eerder had meegemaakt.

Het middagmaal bestond uit een lekker smoske, de nodige drankjes zoals water en appelsap en verschillende vitaminen bestaande uit appels en appelsienen die ook later op de dag van pas kwamen. Voor de volgende activiteit werden we met pendelbussen naar een ander deel van het park gebracht. Eenmaal aangekomen gingen we eerst langs een kabelbrug de rivier over om dan bij het volgende klimparcours aan te komen. Vanuit een grote toren konden we voor verschillende parcoursen kiezen, dit is toch weer heel wat anders dan in de bomen klimmen maar zeker ook zo leuk. Na verschillende parcoursen afgelegd te hebben werd het tijd dat we met de bus teruggingen naar het andere deel, waar we nog enkele activiteiten hebben gedaan zoals een zip line van 1 kilometer lang over het park heen en een ‘vrije’ val van een van de klimmuren af.

Twee van ons besloten om nog een keer de grotten in te gaan om het speleo avontuur over te doen, zo kon iedereen kiezen wat hij graag wilde doen. We hadden tijd om ons even op te frissen bij de tent om daarna terug te keren voor het avondeten. We aten lekkere groenten en vlees gebakken op de barbecue.

Om de avond af te sluiten besloten we om een kijkje te nemen in het dorp, waar we het met z’n allen nog gezellig gemaakt hebben. We zijn wel weer op tijd ons bed ingekropen want de vele activiteiten vergden toch veel energie. Het laatste ontbijt smaakte ook goed. En toen was het moment voor het grote geheim van het weekend. Enkele van ons hadden het eigenlijk al geraden maar er werd toch niet verklapt of we het goed hadden of niet. Het was lasershooten. We werden in drie teams verdeeld en het spel kon beginnen. Na 30 minuten lopen en tactisch spel, werd het beste team bekend gemaakt. Tijdens dit weekend kwam hemofilie natuurlijk geregeld ter sprake. Hoe we er in het dagelijks leven mee omgaan en bijvoorbeeld ook of we al lastige situaties hebben ervaren met vrienden, op school of in een relatie. Na nog een laatste middagmaal gingen we weer richting Brussel om uitgeput maar zeker voldaan naar huis te gaan. Ik vond het weer een heel gezellig en leerrijk weekend en kan niet wachten op ons volgende uitje!